Lowcarb-glass!

Semifreddo 10 portioner

1 vaniljstång
4 äggulor
3 dl sockerersättning
5 dl vispgrädde
4 äggvitor
salt

Du behöver 3 bunkar (varav en som du fryser in i)

1a bunken, den du fryser in i
Skrapa ner 1 vaniljstångsfröer, vispa ihop med äggulor och sockerersättning

2a bunken
vispa grädden tills det bildar mjuka toppar

3e bunken
vispa äggvitor och en nypa salt till det bildas mycket fasta toppar

I den tredje bunken blandar du i den smaksättning du vill ha ex 100 g mörk choklad eller rostade nötter

Blanda i bunke nr 2 och 3 i bunke nr 1 och täck med plastfole och frys in.



Rostade nötter görs på följande sätt
(om du ska ha det i glassen gör den allra först)
Till semifreddon ovan på 10 portioner

300 g hasselnötter
2 dl sockerersättning
4 msk vatten

Lägg nötterna i en het stekpanna i 3 min. Blanda sockerersättning och vatten och häll över nötterna (gör det när du inte har pannan på plattan, vätskan försvinner i ett nafs annas) och låt det bubbla och skaka så att sockerersättningen blandar sig på alla nötter. Stek tills de blir gyllenbruna och häll upp på oljad bricka eller smörpapper, låt svalna 20 min och sedan hacka grovt för att användas i glassen.

Kommentarer
Postat av: Jana | FRÖKEN GRÖN

Men tacka gudarna vilket recept! : )

Det skall jag testa i helgen!

2008-08-06 @ 22:58:06
URL: http://kirkemandragora.blogg.se/
Postat av: pojkmaffia

grattis till viktnedgången men tänkt på att kroppen inte mår bra av att gå ned för mycket på för kort tid. alla organ ska hänga med. träna inte för hårt heller när du går ner så mycket. men lycka till med kämpandet (har själv gått ner 19 kg nu)

2008-08-07 @ 13:53:08
URL: http://femalwarrior.blogg.se/
Postat av: Mama T

Hej kompis.

Allt bra?

Sitter här med en härligt rykande kopp kaffe å surfar runt...Lillskrutten har precis somnat och jag har röjt hela dagen..flera svarta sopsäckar står i hallen å väntar på att få åka till tippen!!



Duu..vet du om du ska ställa Siggegubben i sthlm i dec?? Lite tidigt att fråga kanske...Jag funderar på att göra det i år..Det är en rolig utställning, missade den förra året.



Ha det bra..nu surfar jag vidare..

Kram

2008-08-07 @ 15:15:50
URL: http://theresewihlner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0